Exhibició
de tots els
elements i
grups
folklòrics
de
Solivella,
amb la
excepcional
remembrança
de l'Esbart
Dansaire
"Sant
Isidre".
Inauguració
del monument
al
Tricentenari.
Una roca
procedent
d'una finca
de cal
Petxina, amb
elements
al·legòrics
en forja
dels
artistes
Francesc
Vives i Laia
Rodríguez.
|
|
|
|
|
Solivella
ha viscut una de les festes més emotives que ha celebrat
al llarg dels temps. Una festa plena d'història, de
vistositat i de nostàlgia que els solivellencs tardaran
molts anys en oblidar.
Aquest dissabte, 26 de juliol, s'han donat cita diversos
actes en un de sol. Uns actes molt ben organitzats, que
s'han portat a terme amb força dinamisme, sense deixar
espais buits. Però, sobretot, uns actes plens de
nostàlgica història. Història perquè feien referència a
temps passats, uns temps que en ambdós casos ens fan
sentir nostàlgia.
El
primer, i més important, ens transporta a tres segles
endarrere, quan les tropes del Borbó Felip V van acabar
amb les llibertats de Catalunya per la força de les
armes. Per commemorar el desitjat final d'aquella data,
i de tot el que al llarg d'aquests tres segles ha
representat, la Generalitat de Catalunya ha organitzat
tota una sèrie d'actes que culminaran el proper 11 de
setembre, data en la que les tropes borbòniques van
conquerir Barcelona.
L'Ajuntament de Solivella s'hi ha sumat, programant tota
una sèrie d'actes per commemorar aquest Tricentenari.
Però el que, d'entre tots ells, restarà per sempre més,
formant part del nostre paisatge urbà, és el monument
que avui s'ha inaugurat a la plaça de Sant Joan. Un
monument situat a la dreta de la font d'aquella plaça,
que consta d'una gran roca, procedent de la costa del
Barquer, d'una finca de cal Petxina. Aquesta roca porta
incorporats en forja els símbols del Tricentenari, una
magnífica obra dels artistes Francesc Vives i Laia
Rodríguez.
L'altre acte, que també forma part de la nostra
història, si bé molt més recent, ens remunta a l'any
1959, quan els hereus d'aquells que havien conquerit
Catalunya, privant-la de tota llibertat, van arribar a
Solivella. Aquesta vegada no anaven vestits de regis
Borbons, sinó que anaven vestits de falangistes.
Formaven part d'aquells grups que va crear el règim
franquista amb el nom de Coros y Danzas de la Sección
Femenina de la Falange. Per donar una falsa sensació
de recuperació de catalanitat, es van organitzar unes "Cátedras
Ambulantes", a fi i efecte de portar al món rural
l'adoctrinament franquista de "las instructoras",
sota la aparença d'ensenyar diverses tasques domèstiques
a les dones i la recuperació d'aquelles "danzas
regionales" que havien estat prohibides en els
primers anys del franquisme.
Va
ser així com a Solivella es van començar a ballar
aquells ballets populars catalans.
Però
si fem un esforç mental per esborrar aquell origen
franquista que va tenir el nostre esbart dansaire i ens
quedem només en el resultat, hauríem de celebrar que a
Solivella comencés a existir un grup que va perdurar
fins ben entrats els anys vuitanta. Perquè aquells nois
i noies que havien fundat l'Esbart Dansaire Sant Isidre,
es van convertir en els mestres per les generacions més
joves. D'aquells primers, el que més va treballar per
donar continuïtat a l'Esbart, dedicant-hi temps i
esforços per ensenyar els seus coneixements als més
joves, i al que cal expressar un sincer homenatge de
gratitud per tot el temps i paciència que hi va dedicar,
és al Joan Cendra. Un agraïment que cal fer extensiu en
la memòria d'en Josep Maria Tarragó, el qual, a més
d'organitzar en aquells anys els grups de teatre a
Solivella, es va implicar també en l'ensenyament dels
ballets populars catalans a aquells nois i noies.
Avui
Solivella ha pogut tornar a veure ballar a l'Esbart
Dansaire Sant Isidre. A la plaça de la Diputació ja no
hi podíem veure al Josep Maria de cal Txà, però si que,
la colla que avui ha ballat, han tingut l'honor d'estar
acompanyats pel seu mestre, el Joan Cendra.
A més
d'haver gaudit d'aquest acte tan emotiu i d'haver vist tornar a ballar
els ballets a Solivella, cal felicitar a tots els que hi
han intervingut, doncs han donat mostres de estar encara
en plena forma i de no haver perdut gens el seu art
dansaire.